стаття

«TippyTalk – своєрідний голос для невербальних осіб»

TippyTalk – це цифровий інструмент альтернативної і додаткової комунікації (АДК) для людей з розладами комунікації (мови чи мовлення – детальніше тут), тобто невербальних людей. Це люди, які не спілкуються в звичний для нас спосіб – не використовують для спілкування звичайну мову.

Невербальною людина може бути через порушення роботи або ураження певних зон її мозку, пошкодження чи порушення роботи мовленнєвого або слухового апаратів. Розлади комунікації можуть проявлятися через різні діагнози чи стани: розлади аутичного спектра, синдром Дауна, ДЦП, апраксію, афазію, інтелектуальні порушення, БАС, перенесені інсульти чи отримані травми. Деякі з них супроводжують людину від народження, а деякі з’являються в певний момент життя.

Невербальність може виглядати дуже по-різному. Людина може прагнути спілкування, а може взагалі не розуміти, що таке мова та комунікація. Вона може промовляти окремі фрази, слова чи звуки, а може бути повністю невокальною. Буває, що труднощі комунікації людини проявляються не завжди, а лише в конкретних умовах.

Якщо людина не говорить, нам може здаватися, що вона не хоче спілкуватися, не має, що сказати, чи майже нічого не розуміє. Але це не обов’язково так. Найчастіше люди з розладами комунікації хочуть спілкуватися, але не розуміють, як це робити, не можуть користуватися мовою чи не вміють доречно використовувати свій голос.

Тоді їх своєрідним голосом можуть стати інструменти альтернативної та додаткової комунікації (АДК). До них відносять картинки, фотографії, символи, жести, міміку, спеціальні книги, дошки, пристрої, цифрові програми.

Такі інструменти допомагають невербальним людям спілкуватися з іншими, висловлювати власну думку, повідомляти про потреби, навчатися, пізнавати світ, дружити, працювати та бути активними членами суспільства. Інструменти АДК допомагають людям з розладами комунікації жити більш повним, безпечним, самостійним та якісним життям.

Дуже часто як інструмент АДК для невербальних людей використовують заламіновані картки із зображеннями, як, наприклад, у системі PECS. Комунікація з використанням зображень є ефективною, доступною та зрозумілою для більшості невербальних людей. Проте використання таких карток із зображеннями може спричиняти труднощі та дискомфорт: постійно носити і витягати в громадських місцях великі стоси карток чи комунікативні книги дуже складно або й взагалі неможливо, заламіновані картки часто губляться та нищаться; щоб додати нові слова до словника, потрібно зробити нові картки, а це вимагає достатньо часу та зусиль – потрібно знайти зображення, надрукувати їх, вирізати, заламінувати і прикріпити на липучки – все це може стати на заваді активному використанню карток із зображеннями для спілкування невербальної особи.

Тут у пригоді стають технічні, зокрема цифрові, пристрої АДК, в яких основним елементом спілкування залишається зображення, але процес користування є більш зручним – цифровий пристрій простіше носити з собою, його можна використовувати в будь-якому місці (в парку, в автобусі, в магазині), формувати особистий словник користувача набагато легше та швидше. Цифровим пристроєм АДК – інструментом спілкування невербальної особи – може стати звичайний планшет чи смартфон, на який встановлена спеціальна програма АДК. У світі існують десятки, а то й сотні, таких програм. Вони створені для людей з різними розладами комунікації, для задоволення різних комунікативних потреб, різними мовами, з різним функціоналом.

TippyTalk – це один із перших цифрових інструментів АДК українською мовою. Особливістю цього застосунку є те, що це месенджер для невербальних людей. Використовуючи TippyTalk, людина, яка має розлади комунікації, може спілкуватися не лише з тими, хто зараз поруч з нею, а й дистанційно – обмінюючись повідомленнями з близькими.

  • 17-річний невербальний користувач TippyTalk Тарас, у якого розлади аутичного спектра (РАС), зміг надсилати повідомлення своєму брату, що живе в іншій країні, а також вчительці – на вихідних чи під час канікул. Одного разу в TippyTalk він надіслав брату повідомлення: «Я люблю тебе».

TippyTalk працює на звичайних цифрових пристроях, якими сьогодні користується чи не кожна сім’я: на планшетах і смартфонах з операційними системами iOS та Android. Застосунок TippyTalk легко знайти в App Store чи Google Play, щоб завантажити та почати використовувати.

TippyTalk дуже простий та зрозумілий у використанні – йдеться і про невербальних дітей та дорослих, і про тих, хто супроводжує їх в користуванні – батьків, партнерів, фахівців тощо.

  • 25-річний невербальний Данило, який має синдром Дауна, коли вперше побачив застосунок, почав його досліджувати – натискав на картки та слухав їх озвучення, щоб зрозуміти, які фрази є в застосунку. 9-річний невербальний Олег з ДЦП під час першого знайомства з додатком вже пробував в ньому переписуватися зі своєю тіткою.

Вербальним користувачам достатньо кількох годин для того, щоб повністю опанувати TippyTalk.

Зрозумілість та простота TippyTalk може бути причиною обрати його, як перший цифровий інструмент АДК невербальної людини, після якого можна переходити на більш складні програми чи пристрої.

Перехід від етапу дослідження до усвідомленого використання TippyTalk у невербальних користувачів відбувається по-різному. Він може статися вже через декілька днів після початку користування, а може настати через кілька місяців. Обидва варіанти можливі, адже кожна людина з розладами комунікації має свій темп і можливості навчання й адаптації.

  • Наприклад, 29-річний невербальний Олег дуже швидко зрозумів, як і для чого використовувати TippyTalk – йому знадобилося почути пояснення від асистентів та дослідити застосунок. А Тарасу, про якого було згадано раніше, знадобилося 5 місяців для того, щоб звикнути до планшета із застосунком і почати проявляти ініціативу в його використанні. Весь цей час батьки підтримували Тараса та заохочували його використовувати TippyTalk, супроводжували його у спробах: мама ставила Тарасу запитання, а тато допомагав відповідати, обираючи зображення у застосунку.

Час адаптації дуже індивідуальний і не варто засмучуватись, якщо очікування не виправдалися. Потрібно дати невербальній людині достатньо часу на адаптацію, допомагати, підтримувати і хвалити її – це полегшить процес звикання до нового способу комунікації.

TippyTalk – дуже гнучкий інструмент АДК. При реєстрації автоматично створюється стандартний набір зображень, підписаних словами та фразами, які озвучуються. Цей набір – лише шаблон для формування індивідуального словника невербального користувача. Кожен з нас використовує ті слова і фрази, до яких ми звикли, які позначають речі і явища нашого повсякдення, теми, які нас цікавлять. Так само слід наповнювати особисту бібліотеку кожного невербального користувача TippyTalk.

  • 7-річна Дарина у своїй бібліотеці TippyTalk має папку із фотографіями друзів із дитячого садка, а 25-річний Данило – співмешканців та родичів, з якими він спілкується і про яких любить розповідати. 3-річні Аріна та Богдан чи не найчастіше використовують папку “Іграшки”, а 9-річний Данило – “Громадські місця”. У центрах денного перебування дорослих осіб з інвалідністю учасники надають перевагу зображенням на позначення їжі, емоцій та видів діяльності.

У кожному випадку лексика, яка наповнює TippyTalk, відрізняється і є актуальною для конкретного користувача чи групи користувачів.

У TippyTalk можна використовувати як схематичні зображення із наявної в застосунку бібліотеки (близько 50 тисяч символів), так і реальні фото чи зображення з інтернету, до яких невербальний користувач вже, наприклад, звик. Текст, який супроводжує зображення, може складатися з одного слова, а може бути виражений словосполученням чи реченням.

Великою перевагою технічних, зокрема цифрових, інструментів АДК перед іншими є їхня функція генератора мовлення – озвучення тексту, який супроводжує зображення. У TippyTalk кожне висловлювання автоматично озвучується застосунком невербального користувача. Це підштовхує користувачів повторювати висловлювання за застосунком і може розвивати мовлення.

  • Деякі користувачі, наприклад, 2-річний Олександр з ДЦП чи 6-річний Богдан з РАС, часто намагаються повторювати за застосунком те, що чують, і таким чином вивчають нові слова чи навіть фрази. 7-річна Дарина через пів року після початку користування TippyTalk перестала використовувати одну з папок, оскільки почала промовляти фрази з цієї папки або, принаймні, робити спроби їх промовити вербально. А 35-річний користувач Юрій, який був волонтером та отримав травму мозку, внаслідок якої – моторну афазію й артикуляційну апраксію, за допомогою TippyTalk тренував мовлення: чим більше разів повторював слово чи фразу за застосунком, тим легше йому було пізніше це слово промовити довільно.

Окрім автоматичного озвучення тексту, в TippyTalk є можливість записати власний голосовий супровід до кожного зображення. Ця функція може стати в нагоді маленьким користувачам – тоді їх процес адаптації до застосунку може бути легшим і швидшим.

  • 2-річний Олександр набагато краще сприймає записаний в застосунку голос мами, аніж автоматичне озвучення. 4-річному Богдану мама одразу записала власне озвучення карток, щоб йому було простіше сприймати застосунок.

TippyTalk можна використовувати не лише для повідомлення бажань, потреб чи страхів невербальних користувачів, а й для їх навчання і розвитку, вивчення нових слів і фраз, засвоєння нових тем.

  • 6-річний Богдан, в якого є розлади аутичного спектра, за допомогою TippyTalk вивчає безпеку і правила поведінки: які люди і місця безпечні, що і де робити можна, а що робити заборонено. В соціальному центрі для молоді з інвалідністю «Життя у повноті» при тернопільському осередку «Карітас» учасники проекту на заняттях з кулінарії використовують тематичні папки, спеціально створені для цих занять. Вчителі навчально-реабілітаційного центру “Оберіг” у Львові на уроках читання використовують TippyTalk для роботи з казками.

Оскільки TippyTalk – голос невербальної людини, він може допомогти їй у надзвичайній ситуації. Наприклад, якщо вона загубилася чи коли почувається недобре і потребує допомоги сторонніх людей: чи то рідних, чи незнайомців.

  • 7-річна Дарина в застосунку має папку “Безпека”, що містить картки з фразами: “Я загубилася”, “Подзвоніть моїй мамі”, “Номер телефону мами” тощо. 6-річний Богдан має фокальну епілепсію, яка проявляється епізодами нудоти, і тепер в TippyTalk повідомляє, що його нудить, і батьки мають час, щоб підготуватись чи запобігти повторенню приступу.

Гнучкість TippyTalk дозволяє невербальним користувачам комунікативно рости разом зі своєю індивідуальною бібліотекою в застосунку, адже її просто і швидко змінювати та адаптовувати до ситуації.

  • Коли 9-річний Данило навчився використовувати TippyTalk для задоволення побутових потреб, батьки створили йому папку із запитаннями для ведення діалогу – в результаті, хлопець отримав позитивний досвід ведення розмови зі своїм логопедом, він зміг керувати процесом розмови. 7-річна Дарина після того, як опанувала використання TippyTalk вдома і в дитячому садку, почала з його допомогою самостійно робити замовлення в кафе та магазині – так їй вдалося замовити собі какао та купити морозиво!

Бувають випадки, коли людям з розладами комунікації з різних причини не підходить TippyTalk. Жоден інструмент АДК не є універсальним, а тому не обов’язково підійде кожній невербальній людині – важливо підібрати такий інструмент, який буде найкомфортнішим та найефективнішим. Для того, щоб знайти його, варто експериментувати, пробувати користуватися різними наявними інструментами та не зупинятися. Не заборонено поєднувати різні засоби АДК, адже ми теж в повсякденному житті використовуємо різні форми комунікації (жести, письмо, візуальні символи тощо). Зрештою, найперша ціль АДК – щоб невербальну людину зрозуміли, незалежно від того, які засоби вона використовує для цього, головне, щоб вони були соціально прийнятні.

Користувачі TippyTalk досягають різних успіхів у використанні застосунку. Чиїсь можуть видатись малими, чиїсь великими, але, насправді, всі вони – величезний поступ вперед, оскільки темп і можливості навчання в кожного – свої. Всі комунікативні досягнення користувачів TippyTalk свідчать про те, що цей інструмент дієвий і може відкривати людям з розладами комунікації нові горизонти.

Автори:
Ольга Руда, координаторка проекту ТippyTalkUA, директор ГО «Говори!».
Тетяна Дудіна, психологиня та поведінкова терапевтка ЦСП «Джерело», мама підлітка з РАС.

Previous
Previous

Інклюзивна поведінка та культура поваги

Next
Next

Інтерв'ю з Софією Гладюк, тренеркою-терапевткою Рівненського обласного госпіталю ветеранів війни